Photobucket

Saturday, February 5, 2011

"Tokek-Man"




Ape nie??  

Cak,cak,cak... Nie bukan "Cicak-Man", nie adek bradeknye, "Tokek-Man". Ini cicak la, tapi bukan sebarang cicak, ia amat unik. Uniknye ciptaan Tuhan.  Ade yang panggil Pokke, tapi ape pown ia sejenis reptil yang masuk dalam golongan cicak besar, name ilmiah nye adalah Gekko.
Baru-baru nie pown membe aku ckp die terjumpa natang nie kt Taman Kelisa, hostel kami..biar betul.. Kalo cicak bese 2, banyak la kt uma aku.

Jom Kenali "Tokek"

Tokek/Pokke adalah cicak yang berukuran besar, berkepala besar. Panjangnye boleh mencapai 340 mm, hampir setengahnya adalah ekornya. Tokek  ini mempunyai banyak bintil besar,abu-abuan kebiruan atau kecoklatan, dengan bintik-bintik berwarna merah bata atau jingga. Bahagian perutnye  seperti keputihan atau kekuningan. Ekornye membulat dan berbelang-belang. Jari-jari kaki depan dan belakang terdapat bantalan pengisap yang disebut scansor, yang terletak di sisi bawah jari. Gunanya untuk melekat pada permukaan yang licin. Tokek/Pokke biasanye ditemui dipohon-pohon, di desa dan di tepi hutan. Ia aktif pada waktu malam, pada siang hari, ia akan sembunyi di lubang-lubang kayu, atau lubang batu. Tokek bertelur dan  telurnya saling berlekatan dan melekat di celah-celah pohon. Telur akan menetas dalam dua bulan lebih.



Sekarang sudah menjadi kegilaan orang-orang muda mencari tokek/pokke sbb ia mendapat permintaan yang tinggi. Natang nie ley wat duet katanya tapi nak menjagenye bukannye senang. Ia tak boleh terdedah pada cuaca yang panas,sejuk sangat pown tak boleh. Lagi senang bela ikan jos. Bayangkan dengan beratnye yg sudah mencecah 300gram ke atas dan jenis mata merah badan berbintik merah,da dapat ribuan ringgit. Sape tak nak kn..ley jd jutawan. 

Ape keistimwaannye sehingga mendapat permintaan tinggi??
  1. Dalam perubatan, dipercayai cicak nie mempunyai zat aktif yg mampu meningkatkan antibodi badan. Zat tersebut diberi dengan nama IUPAC Tri-heksipentafenikol..adoi,terbelit lidah nk sebutnye, ia mempunyai sifat meyekat pertumbuhan kanser, melawan HIV dan H1N1 viral. Dipercayai zat ini akan muncul apabila berat da mencapai 350gram.
  2. Anti-body dalam tubuhnya mampu meneutralkan racun yang menyebablan alergi dalam tubuh manusia, seperti gatal-gatal dan asma.
  3. Pangkal ekornya lak mampu memulihkan sel tubuh yang rosak.
  4. Sebagian masyarakat mempercayai khasiatnya untuk meningkatkan tenaga setelah seharian bekerja.

Ape-ape pown sesungguhnya ciptaan Tuhan tu sangat indah dan unik. Setiap kejadian Tuhan pasti ade hikmah dan manfaatnya. 

Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:”Bahawa Allah telah menurunkan penyakit dan ubat dan dijadikan kepada setiap penyakit ada ubatnya, berubatlah tetapi jangan berubat dengan benda-benda yang haram.”


p/s ; Tolong jgn la tangkap "aku"..aku tak bersalah..sob3




2 comments:

faizlaster said...

dulu banyak kat umah aku...aku x tau plk mahal..hahha..aku da tembak sume menatang ni..wawawawa

Arepeace@ M.H.B said...

aku baru tau gak..izha jmpe aritu kt klisa

Puak-ku