Photobucket

Thursday, February 3, 2011

Situ Sana Sini Pong-Pong

Selamat Tahun Baru Cina


Ni hao..
Gong Xi Fa Cai /恭喜发财 kepada sume warga cina..
X lupe kepada Xing Yi, Melissa Yau au aw, dan Ng Khin Sheng rakan UTHM aku.
Maceh bg limau kt ktorg,student meki UTHM..toceh2.






"pang pong pang pong" mercun berbunyi. Bile mercun bnyi je, bg org melayu beragama Islam,da tau da raye la 2..da jd tradisi.
Bunyi mercun die mengalahkan org takbir. Xkne tradisi tue ngn kite..sepatotnye tradisi kte bertakbir dari rumah ke rumah..ceh wah. 
Tiap2 taon kampong aku wat..dr kecik join gak.


Lagi hebat masyarakat cina nye mercun..tradisi diorg tiap tahun baru cina,diorg bakar mercun.  Ikut fahaman diorg,bakar mercun ni nk halau setan dan nasib malang lo. Lg satu,jiran sebelah aku nie,uma da siap bertanglung,
uma nmpk merah je..merah ade ong ma. Rumah-rumah dihiasi dengan buah limau sebagai simbol murah rezeki, bunga dan pokok limau. Family die sume ade,meriah tue.. Malam nie, dari kol 10.30 smpai kol 1, "pang pong,pang pong " je.Aku post blog nie pown berteman kn bunyi mercun yang berdentum di
di langit,memecahkn kesunyian malamku. "woi,aku nak tidow la"kata bla bla bla.haha
naek pcah tlinga aku dgr..mne tak nye..kiri knn,blakang org cina.naseb dpn org melayu.Sabar je..yg pnting hulur limau. Dkat 2 kotak
limau kt uma aku hasil pemberian salesman cina yg berurusan ngn bapa aku. Toceh2.Xkn limau je kot uncle,angpaw xdak.hehe.


Pang pong pang lg,banyak tol mercun diorg,,mercun papan 2 agknye berpapan-papan kot.. 
Aku x tau la mne diorg dpt nie,bkn nk hulur2 cket.haha. Tapi pang pong pang diorg pown, xde lak dengar kes dlm brite putus jari la,uma meletup la, "first blood" la sbb
maen mercun. Diorg maen secara berhemah kot,,diorg pkai safety ma. Berbanding masyarakt melayu mereka terlalu kreatif kot,smpai nk test kt diri sndri,wat mercun sndri nk tnjuk kehebatan masing2. 






Tahun Baru Cina merupakan perayaan terpenting orang Cina bagi menyambut tahun baru dalam kalendar qamari Cina. Kalendar qamari Cina terbahagi kepada kitaran 12 tahun dan dinamakan sempena nama haiwan.
Ikut kalendar,tahun nie,tahun arnab..ini sungguh cute
Masyarakat Cina percaya Tahun Baru Cina tahun ini yang jatuh pada Tahun Arnab daripada jenis ‘arnab logam’, akan membawa berita baik untuk ekonomi dunia



HaiwanDahan bumiTarikh
Tikus zǐ19 Februari 19967 Februari 2008
Lembu chǒu7 Februari 199726 Januari 2009
Harimau yín28 Januari 199814 Februari 2010
Arnab mǎo16 Februari 19993 Februari 2011
Naga chén5 Februari 200023 Januari 2012
Ular sì24 Januari 200110 Februari 2013
Kuda wǔ12 Februari 200231 Januari 2014
Kambing wèi1 Februari 200319 Februari 2015
Monyet shēn22 Januari 20048 Februari 2016
Ayam yǒu9 Februari 200528 Januari 2017
Anjing xū29 Januari 200616 Februari 2018
Khinzir hài18 Februari 20075 Februari 2019


Pesanan dari MHB Ok..toceh2




2 comments:

Muhammad Zulhusmi said...

pe barang mercun. bom laaa. hehe

Arepeace@ M.H.B said...

haha..bom is noob,,techies is noob

Puak-ku